Gyengénlátó Változat

Istvánffy Benedek, a 18. század magyar géniusza

Istvánffy Benedek 1733-ban született Szentmártonban, a mai Pannonhalmán. Apja, Istvánffy József orgonista volt, első zenei leckéit valószínűleg tőle kapta. Később Kismarton zenei légköre, Gregor Joseph Werner művészete jelentett számára inspirációt. 1757-ben orgonista volt gróf Széchényi László házi kápolnájában Sopronban, 1758-tól pedig Széchényi Antal grófnál Nagycenken. 1766-tól 1778-ig, haláláig a győri székesegyház karnagya és orgonistája volt. Győrben töltött évei alatt nem csak egyházzenei műveket komponált, hanem 140 kortárs német-osztrák és olasz kompozíciót, főleg Werner-műveket másolt le.gyfz_BERLETVASAR2324istvanffy_nuwebpic_1920x1080 aaa.jpg

Rövid, mindössze 45 év jutott neki, győri szolgálati idejének jó részét a karnagyi, gazdasági, kottabeszerzési és másolási feladatok foglalták le, így kevés ideje maradt a komponálásra. „Kizárólag egyházi zenét írt, ami nem az egyéniségnek a kibontakoztatásáról szólt, hanem arról, hogy szolgáljon, megfelelő hangulatú zenéket komponáljon a megfelelő liturgikus pillanatokhoz.  Istvánffy bár nagyon jól ismerte ezen megszokott formulákat, mégis volt egyfajta egyéni íze annak, ahogyan ezeket használta, bizonyos elegancia, frissesség árad zenéjéből” - szól Farkas Zoltán zenetörténész méltatása. 

Az elfeledett géniuszt a 1980-as években fedezték föl, Bárdos Kornél kutatásainak köszönhető, aki szisztematikus munkával végigtanulmányozta azt a rengeteg iratot, amit az egyházi gyűjtemények, például a győri székesegyház kottatára is őrzött. Fennmaradt alkotásai közül a legnagyobb szabású a Szent Dorothea mise, melyet Zichy Ferenc püspöknek az aranymiséjére komponált 1774-ben. „Az aranymise egy hatalmas nagy ünnepség volt. Előtte felvonulásokkal, a hatvannégy fős díszebédet is már muzsikaszó lengte be. A nap fénypontja természetesen a szentmise volt, ahol Zichy Ferenc átvehette a Szent István-rend Nagykeresztjét, az akkori legnagyobb kitüntetést, amit az uralkodó, Mária Terézia adott át. Istvánffy Benedek Szent Dorottya miséje ezt a fénypontot festette alá, a kortársak feljegyzéseiből tudjuk, mindenki tetszését elnyerte” - fogalmaz a mű keletkezéséről dr. Nemes Gábor főlevéltáros, a Győri Egyházmegyei Gyűjteményi Központ intézményvezetője. 
Ma tucatnyi művét tartják számon, de még mindig nem lehetetlen, hogy újabb, eddig ismeretlen Istvánffy művek kerüljenek elő, így mindannyiunk feladata, hogy a magunk módján ápoljuk emlékét.  Ebben élen jár a Győri Filharmonikus Zenekar. Az idei, Korszakok évadban emblematikus csodaműveket, az európai zenetörténet kiemelkedő alkotásait vonultatja fel a szakrális, Istvánffy Benedek bérlet. Nyitányként, október 7-én hangzik fel a Szent Dorothea mise,  társulatunk elsőrangú magyar énekművészekkel, valamint a világhírű Philharmonia Chor Wien közreműködésével szólaltatja meg Rajna Martin vezényletével. „Az, hogy a mise megszületésének 250-ik évfordulóján hangzik fel, ennek a mű történetében valós jelentése és jelentősége van” - hívja fel a figyelmet a vezető karmester. „Legyünk arra büszkék, hogy gyakorlatilag az első komolyan vehető zeneszerzőnk pont itt, a győri egyházmegyében tevékenykedett. Istvánffy Benedek a XVIII. század születte, így a bécsi klasszikusok kortársa. Művének bemutatása folytatása annak az elmúlt évadokban megkezdett szisztematikus alkotói munkának, miszerint olyan műveket, olyan repertoárt játsszunk, melynek egy mindenki által jól érzékelhető kulturális beágyazottsága van.” 

 
 
 
 

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Olvass friss információkat, értesülj aktualitásokról, rendezvényekről!

Az Adatvédelmi szabályzatot megértettem és elfogadom. Feliratkozom a Győri Filharmonikus Zenekar hírlevelére.